torsdag 1 augusti 2013

Inget nytt


Hej!

Livet har nere har borjat flyta pa ratt bra nu. Dagarna borjar likna vardagar allt mer och rutinerna har borjat hamna tillratta. Ja, jag sitter i biblioteket och skriver, darav alla pricklosa bokstaver.
Skolan ar kul men det ar MYCKET att gora. Jag har fullspackat schema fran kl 7 pa morgonen till 7-8 pa kvallen, och da ar man sa trott att man bara vill sitta pa sitt rum och stirra i vaggen.
Nar man laser heltid har nere laser man 4 kurser per termin. Kurserna pagar samtidigt och bidrar med flertalet uppgifter vardera, samt tar ingen hansyn till varandra. Life at university!
Utover det ska man hinna med att njuta av tillvaron och hanga med alla nya kompisar, sa ja, jag ar ratt trott i kolan, men de sager att det ar varre for oss internationella studenter eftersom vi maste gora allt i vart andrasprak. Thats true. Forsta 2 veckorna var varst sprakmassigt, man fattade 50% av vad som sades pa forelasningarna och annu mindre vad man laste i kursbockerna. Det har dock borjat rata ut sig, och blir lattare och lattare med tiden. Alla som har engelska som sitt forsta sprak ar valdigt forstaende och hjalper en med allt som man inte forstar. Jag har turen att bo ihop med en australiensare, vilket jag utnytjar till fullo! :)

Jag ar mycket forvanad over hur latt jag har anpassat mig i den nya miljon. Det kanns som hemma och jag tycker inte att nagot jag ser eller gor kanns skarskillt nytt eller konstigt langre. Jag har unnat mig ett gymkort och kommit igang med styrketraningen igen, samt hittat bra rutiner for mat som liknar de rutiner jag hade hemma. Som jag skrev i ett tidigare inlagg sa ar maten har ratt lika som hemma, men mer amerikansk eller brittiskt influerad. Mycket socker i allt och de flesta studenter lever pa smorgas da brod ar billigt har. Sjalv haller jag mig till broccoli, agg och havregrynsgrot, unnar mig kyckling ibland och dricker billigt och ackligt snabbkaffe om mornarna. Mina roomeis kollar avundsjukt ner i mina grytor nar jag lagar riktig mat. Bada ar nyutflugna ungkarlar som lever pa snabbnudlar, brod och flingor.
Vi funkar bra ihop dock och vi ar alla tre fodda samma ar sa vi ar lika gamla, vilket ar skont. Det ar manga unga studenter, i 17-arsaldern som bor i omradet och gar pa skolan, och man kanner sig ratt gammal i langden.

Yesyes, da jag har mycket att gora sa maste jag dra mig tillbaka till plugget igen, men jag skriver sa snart jag kan :)

Fridens!

/Tilda

2 kommentarer:

  1. Låter bra det, att det känns bra, och att det funkar bättre och bättre!

    SvaraRadera
  2. Full fart därnere alltså! Kul att du känner dig som hemma även om det verkar vara kämpigt... Kör hårt och bara så du vet så är det jättekul att kunna följa dig så här. Kram från mostra

    SvaraRadera