söndag 9 mars 2014

När jag blir pensionär

Jag såg precis ett klipp på DN's sida om olika människors planer inför pensionen. Ekonomisk och känslomässig trygghet och hus utomlands, gärna i Thailand vill de flesta ha, och jag ställde mig själv samma fråga, vad vill jag?

Jag tänker mig ett litet hus, mitt ute i skogen, med vedeldad kamin, mossiga takpannor och knarriga, kalla golv. Dit inga jehovas vittnen hittar. Jag bryr mig inte så mycket om pengar, och det är nog lika bra, eftersom mina studielån kommer att ruinera mig ändå. Jag vill ha en liten ateljé där jag kan måla, sy och skapa musik och jag ska inte bry mig ett skit om vad andra tycker om det. Jag vill ha en katt och 2 hundar och vi ska gå i skogen varje dag och filosofera. Jag ska plocka svamp och bär på hösten och om sommaren ska jag alltid ha färska vilda blommor på köksbordet. Jag vill va frisk och slippa värk, för det har jag hört ska va jobbigt om man har kalla golv och vedeldad kamin. Jag vill vara trygg med mig själv och tycka om den person jag har blivit och den jag har varit, och se tillbaka på det förflutna utan att säga: "det va bättre förr".
Jag vill att alla mina rynkor växer fram för att jag skrattat mycket och att det inte längre är så viktigt med hur man ser ut. 
Jag ska baka mycket, med riktigt socker och riktigt smör och jag ska alltid ha hembakt å bju på, för det är riktigt välmående. Jag ska äta mig mätt på vilken mat jag vill och bara bära bekväma kläder som man kan släppa ut magen i. Samtidigt önskar jag att jag får vara nära människor som jag tycker om och som jag kan dela allt det där fina med, människor som vet att jag alltid varit lite könstig men som tycker om mig ändå. Jag vill ha en kökssoffa där katten kan ligga när jag kokar kaffe och där ingen vettig människa någonsin blir nekad att sitta. Jag vill koka kaffe på vedspisen, sätta på mig extra sockar när det drar kallt, aldrig mer döma andra människor eller mig själv efter sociala och ytliga värden, inte stressa, sova när jag vill och aldrig mer känna oro inför vad som komma skall.

Det där med hus i Thailand, dä ä ja nog inte sö möe för...

1 kommentar: