lördag 12 oktober 2013

Brev fran andra sidan jorden

Hej allihopa!

Forlat for min langa franvaro, har kommer ett nytt brev med nya uppdateringar.
Sen ni fick mitt senaste vykort har i fran down under sa har foljande hant:

Jag letar jobb. Ja, oh vad jag letar och soker och letar jobb.
Innan man aker till Australien sa far man ofta hora om hur otroligt latt det ar att jobb har nere. Man for hora saker som att "svenskar ar sa uppskattade dar nere", och "de sliter i dig for att du ar svensk och kan jobba". Ja detta ar nog sakert sant... om du befinner dig pa platser som Sidney, Byron Bay, Melburne eller Surfers Paradise... Men jag befinner mig pa ett stalle dar nordiska backpackers och studenter ar mer sallsynt, och darav mer misstanksamt.
For forsta gangen i mitt liv har jag fatt kanna av kanslan av att vara invandrad och ny i en frammande for andra i en ny kultur.
Nar jag soker jobb har sa lamnar jag in mitt CV tillsammans med mitt visum (for att visa arbetsgivaren att jag har tillstand att arbeta samt styrka for de ar som jag ska stanna har).
Jag ar stolt over mitt CV, det innehaller bade bevis pa manga ar av utbildning, kunskaper och erfarenhet av jobb som jag slitit med sen jag var 15... och det svider lika illa varje gang som jag efter en vecka av vantan pa en inbjudan till inervju, nar jag inser att de inte kommer att ringa och att de troligtvis gett tjansten till nagon annan. Det svider att inse att jag inte ar intressant som anstalld. Inte for att mitt CV och mina erfarenheter inte passar, utan for att jag inte ar fodd och uppvaxt i Australien. Ja det suger lite, och ja.... det gor mig ledsen, och stressad.
Men an sa lange har jag inte gett upp, skam den som ger sig.

Sa... till nagat lite mer trevligt :)
Skolan gar bra och jag trivs som fisken i vattnet. Jag har precis paborjat mina sista uppgifter for den har terminen och ser fram emot sommarlov :) Jag har bestamt mig for att inte aka hem over vintern utan stanna har och forsoka hitta ett jobb med nabbar och klor.
Ja, dagarna rullar pa som vanligt I guess. Jag pluggar for det mesta, letar jobb, solar, tranar och ater havregrynsgrot. Roar mig med en biofilm emellanat. Jag har gatt med i en kor pa skolan, en kristen amatorkor, men det ar kul. Det ar jag, en amerikansk tjej som heter Haily som jag brukar umgas med och ca 25 tanter i 45-80 arsaldern. De uppskattar nar vi kommer lite tidigare till repetitionerna sa att de kan fraga mig om Sverige och den beryktade kylan. Det ar gulligt :)

Mamma skickade ett stort paket till mig harom dagen med svenskt godis, snus, svenska mode magazin och lite hotwood accessoarer. Det var uppskattat! :) Mina roomies smakade pa godiset men var skeptiska till snuset som de trodde var knark (ja tjenare! som att min mamma skulle skicka knark pa posten liksom). Jag tvingade pa Michael en Hotwood t-shirt, och jag sjalv stoltserar nu omkring pa mina morgonpromenader med en Hotwood keps med texten "strong alcohol" pa.... Ja det sistnamnda kanske inte var det mest genomtankta drag om man sager sa. Jag far en och annan misstanksam blick nar jag moter mina grannar....

Solen har borjar bli extremt intensiv. Jag har brant mig pa armarna och axlarna x-antal ganger och det racker inte att man anvander solskydd. Sen ar det varmt ocksa! Jamt, overallt, alltid. Vi har en AC innomhus som gor att de gemensamma utrymmena ilagenheten ar nagorlunda behagliga att vistas i. I vara rum har vi takflakter som ar pa 24/7, men det ar fortfarande kvavt och hett. Att ga ut fran lagenheten kanns ungefar som att fa in i en vagg av varme och jag ar lika forvanad varje gang. Det ar gott for det mesta, men jobbigt pa natterna.
Haromdagen hamtade jag nagat som lag pa mitt skrivbord i mitt rum. Mitt skrivbord star direkt under mitt fonster och nar jag strackte mig efter, vad det nu va jag hamtade, sa kande jag en tryckande hetta fran vaggen. Jag reagerande inte sarskillt mycket utan tankte att det troligtvis va elementet.
Men vanta.... vi har inga element har. Jag gick tillbaka och kande igen och upptackte att varmen kom ran mitt oppna fonster. Det kandes presis som nar man haller handen over ett element som ar pa, en stigande tryckande varme. Helt sjukt.

Sen har jag hort att ormarna ar pa ingang. De vaknar nu nar varmen stiger, och haromdagen stog det i tidningen om personer som blivit bitna redan nar de forsokt flytta pa dem. Ja, jag kan ju saga sa mycket som att jag inte kommer flytta pa nagon orm... eller annat djur for den delen.
Jag har inte sett nagon orm an... sa lange... Men oldor finns det gott om, och pappegojor och massa ansra konstiga faglar. Stora skalbaggar, grodor och EMORMA paddor, som jag skramde upp brorsan med att beratta om (han hatar grodor och paddor). Han kommer och halsar pa mig i februari sa da ska jag ta med honom pa en odle hajk, hehe...
Jag har heller inte sett nagan spindel men far min beskarda del av skrackhistorier fran Michaels kompisar. Hu...

Uppdateringen ar gjord for den har gangen och jag ska forsoka att inte lata det ga sa langt till nasta gang ;)

Nu ska jag aterga till min research och uppsatts-skrivande.
So long!
Puss&kram

Matilda

3 kommentarer:

  1. Nej nåt knark kommer nog inte från mamman i alla fall ;) Snus kan jag sträcka mig till....
    Roligt att allt kom fram och paketet var orört!
    Och att godiset var gott!
    Puss!

    SvaraRadera
  2. Bra att du Bär våra accessoarer! snart kommer en ny EP som kommer ta Australien med storm! :)

    SvaraRadera
  3. Nu fatta jag att du har en blogg xD Allt låter underbart! Här är de skit väder.. Så lägg upp lite bilder, och dela med dig av värmen ;) / xoxo Moa från Bôrsta

    SvaraRadera